Astaksantyna a spalanie tłuszczu

« Powrót

Astaksantyna - morski antyoksydant.

W poszukiwaniu nowych leków, Japończycy sięgnęli na dno mórz. Znaleźli tam astaksantynę - czerwony barwnik, występujący u wielu morskich organizmów (mają go np.pancerze homara i krewetek).  Od tamtej chwili zaczęto ją pozyskiwać na skalę przemysłową ze skorup krewetek (pandalus borealis) oraz suszonych mikroalg (które są głównym jej źródłem).


Astaksantyna jest bardzo silnym antyoksydantem. Jej zdolności wymiatania wolnych rodników (tlenu singletowego) są aż 550 razy silniejsze niż alfa tokoferolu i 50 razy silniejsze od beta-karotenu. Pochłania światło UV i dlatego może być stosowana jako fotoprotektor w preparatach kosmetycznych.


Z właściwości antyoksydacyjnych astaksantyny wynika działanie przeciwzapalne. W badaniach in vitro pokazano, że hamuje produkcję mediatorów stanu zapalnego, wpływa na enzymy: syntazę NO (iNOS) i cyklooksygenazę (COX-2).


Astaksantyna i jej pochodne to obiecujący preparat na stres oksydacyjny w układzie krążenia, a także związek przeciwzapalny.


Zbadano jej absorpcję i wpływ na utlenienie lipidów. Przez 3 miesiące zdrowym Finom podawano codziennie suplement z 8 mg astaksantyny. Suplementacja powodowała wzrost poziomu astaksantyny w surowicy krwi, co potwierdziło, że bardzo dobrze się wchłania oraz znacząco hamuje utlenianie kwasów tłuszczowych. Jej właściwości przeciwdziałania stresowi oksydacyjnemu sugerowały możliwość wykorzystania jej, do zwiększania zdolności organizmu do dużego wysiłku fizycznego.


Czy astaksantyna przyspiesza spalanie tłuszczu?

Japończycy przeprowadzili  na myszach testy polegające na podawaniu im dużej dawki astaksantyny (1,2 do 30 mg/kg masy ciała) przez 5 tygodni, po czym zmuszano je do pływania aż do wyczerpania sił. Grupa dostająca astaksantynę pływała znacznie dłużej, miała mniej kwasu mlekowego we krwi i wyższy poziom glukozy, niż grupa kontrolna. Myszy te miały mniej tłuszczu w organizmie, co sugerowało, że astaksantyna powoduje zwiększone zużycie tkanki tłuszczowej [1].


Potwierdziły to kolejne badania na myszach opublikowane w 2008** roku. W tym eksperymencie myszy biegały na ćwiczebnym kole aż do wyczerpania sił. Odkryto, że astaksantyna zwiększyła czas biegania, a energia potrzebna do zwiększonego wysiłku prawdopodobnie pochodziła z metabolizowania tłuszczu. Z wydłużaniem czasu treningu malała bowiem zawartość tłuszczu zakumulowanego w tkankach. Wydaje się, że astaksantyna przyspiesza raczej metabolizm tłuszczów niż wykorzystanie glukozy [2].


Wyniki tych badań mogą być bardzo cenne dla sportowców. Są interesujące również dla mniej aktywnych osób, które chodzą do klubu fitness raz w tygodniu, ale chciałyby "spalić" wałeczki tłuszczu, przyśpieszyć metabolizm i zwiększyć wydajność organizmu.



  1. Ikeuchi M,Koyama T,Takahashi J,Yazawa K.Effectes of astaxanthin supplementation on exercise-induced fatigue in mice.Biol.Pharm .Bull.29(10)(2006)2106-10,

  2. Aoi W,Naito Y,Takanami Y,i inni,Astaxanthin improves muscle lipid metabolism in exercise via inhibitory effect of CPT I modyfication.Biochem ,Biophys,Res,Commun.366(4):(2008)892-7.

Obsługujemy płatności

logotypki_29.jpg
logotypki_30.jpg
logotypki_31.jpg
logotypki_32.jpg
logotypki_33.jpg
logotypki_34.jpg
logotypki_35.jpg
logotypki_36.jpg
logotypki_37.jpg
logotypki_38.jpg
logotypki_39.jpg
logotypki_41.jpg
logotypki_42.jpg

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera